A Category of the human mind: the notion of person; the notion of self
Marcel Mauss,
1. 주체: person(personne)
2. 역할(personnage)과 인격의 장소(personne)
- 촌락 공동체
- 미국 중서부
- 호주
3. 라틴 페르소나
- 인도
- 중국
4. 페르소나
5. 윤리적 사실로서의 인격(personne)
6. 기독교적 인격(personne)
신교의 자아라는 개념과 자유의지의 문제
7. 심리적 존재로서의 인격(personne)
The one who finally gave the answer that every act of consciousness was an act of the 'self' (moi), the one who founded all science and all action on the 'self' (moi), was Fichte. Kant had already made of the in- dividual consciousness, the sacred character of the human person, the condition for Practical Reason. It was Fichte3' who made of it as well the category of the 'self' (moi), the condition of consciousness and of science, of Pure Reason.
From that time onwards the revolution in mentalities was accom- plished. Each of us has our 'self' (moi), an echo of the Declaration of the Rights of Man, which had predated both Kant and Fichte.
8. 결론
단순한 가장으로서의 가면에서부터, 역할(personnage)에서 인격(personne), 서명 및 개인에 이르기까지의 전체 여정은 이제 완수됐다. 이 개인은 형이상학과 윤리적 가치를 소유하며, 도덕적 의지를 가진 성스러운 존재로서 나타난다. 이러한 '개별 인격체'는 사유와 행동의 본질적인 형태를 이루게 된다.
존재의 이해에 대한 진보가 어떻게 진행될지는 이제부터 지켜보아야 할 문제이다. 우리는 심리학과 사회학에서 제기된 최근의 문제에 어떤 빛이 내리쬐게 될 지 알지 못한다. 두 분야 모두 매우 큰 전진을 보였고, 그럼에도 불구하고 여전히 대답해야 할 질문들이 있다.
우리는 방어해야 할 많은 소유물을 지니고 있다. 그러나 이제는 이 윤리적 강박감을 버려야 할 때가 됐다.
Idea of the Person, https://science.jrank.org/pages/10632/Person-Idea-Mauss-Person-Category-Human-Mind.html
In a seminal lecture, which he delivered (in French) to a British audience in 1938, Durkheim's nephew, Marcel Mauss (1872–1950), was the first to bring the ideal of the person to center stage. Like Durkheim, he saw in the religious categories of so-called primitive societies a key to the understanding of modern European ideas. Citing examples from Australian societies as well as from Native Americans—Zuñi, Kwakiutl, Winnebago—he stressed the importance of names for the establishment of personhood. Names as such were not necessarily the hallmark of the individual, but rather of a persona, a fixed role or position within a society. Thus, a clan or other similar group might possess a finite stock of names. The name typically represented, not only membership in a group but also a specific position within it, and so individuals might change names within the course of their lives. Such names, Mauss suggested, were akin to masks—another phenomenon he related to ideas of personhood. The theatrical metaphor was intrinsic to Mauss's argument. In relatively "primitive" societies, there were a relatively fixed number of "roles." Personhood in such instances reflected the individual's place within such a fixed scheme.
In his essay, Mauss contrasted this relatively fixed conception of personhood in non-European societies with a dynamic vision of the changing idea of personhood in Western Europe, through Greek philosophy, Roman law, Christian theology, and ultimately the Enlightenment. The end result of this evolution was a conception of personhood in terms of individual consciousness rather than as the embodiment of set social relationships. These ideas have been rejected by the overwhelming majority of anthropologists who reject any teleological dichotomy between European societies as essentially dynamic and non-European ones as static. However, if this part of Mauss's argument has fallen by the wayside, his insistence that conceptions of the person are culturally and historically constituted constantly subject to change provided the foundation for most subsequent anthropological writing on the subject.
도시가 자아와 개인을 만든다
"과거에는 산책이라는 개념이 뚜렷하지 않았다. 자아라는 개념이 불투명하거나 없었기 때문이다. 그리스 시대의 산책은 산책보다는 소요라는 말이 어울리며 단지 걷는 것이 아닌 회랑 등의 공간을 거니면서 대화하는 것을 뜻한다. 아리스토텔레스의 소요학파는 여기서 유래했다.
장 자크 루소의 시기 즈음해서 산책은 내면을 살찌우기 위한 것으로 탈바꿈했다. 조용한 곳을 '혼자' 걷는 사람은 내면에 집중한다. 그는 사색하고 머리로 글을 쓴다. 반면 홀로 걷는 도시 산책자는 자아를 확장한다. 그는 도시의 타인들과 소비문화 속에서 자아를 발견하고자 한다. 자신과 맞는 것을 찾아 소비하기, 예쁜 발을 가진 여자 쫓아가기. 디지털 산책 역시 마찬가지다. 편향성은 거듭되고 자아는 비대해진다. 인터넷은 더이상 다른 사람의 목소리를 듣는 창구가 아니다. 또다른 나의 목소리를 듣는 장소다. 내 위주의 플레이리스트가 끝없이 돌아가는 곳이다."
Louis Dumont, HOMO HIERARCHICUS, 1970:1990
(계속)
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